Thema Kerstmis

Thema Bouwen

Twee jongens uit onze klas gaan binnenkort in een nieuw huis wonen! De ideale moment dus om een thema rond ‘bouwen’ uit te werken in de klas.

Samen met juf Ann en meester Gunther gingen we verschillende huizen en stenen bekijken in de buurt. We leerden meteen stappen aan een ‘staptouw’. We zagen huizen in verschillende kleuren, daken met dakpannen en daken van stro, dakramen, schoorstenen, brievenbussen….

We stapten op verschillende soorten stenen en zagen hoe de stenen van een muur aan elkaar plakken omdat er ‘cement’ tussen zit.

In de klas konden we verschillende soorten stenen waarnemen en sorteren. We zeefden steentjes in de zandbak en bouwden met verschillende soorten stenen. We ontdekten dat ‘bakstenen’ het makkelijkst op elkaar blijven staan.

We mochten een foto meebrengen van ons eigen huis – we zijn erg dankbaar dat we een huisje hebben om in te spelen, slapen, eten, douchen, …

In het verhaal over ‘het huis van Jules’ zagen we hoe Jules en zus een eigen huisje maakten van een kartonnen doos. Dat wilden wij ook wel! Juf Ann bracht een grote doos mee , we knipten en raampjes en een deur in. We beschilderden de muren met een verfrol en stempelden er stenen op. Ook een dak hebben we gemaakt en aan onze voordeur kwam een bel. Eerst aanbellen  en dan doen we het deurtje open!

We mochten een kijkje gaan nemen in het huis van Berre waar twee werkmannen net een schouw gingen afbreken.  Wat maakte dat een lawaai! Maar geen nood – ze gingen weer een nieuwe metsen. We zagen hoe de metser cement maakte in een grote ton . Met een grote mixer roerde hij alles door elkaar. Met een grote boor maakten ze een gat in de buitenmuur, daarvoor moest de werkman op een stelling staan! Opa leidde ons rond – we konden zien waar de verschillende kamers gaan  komen : de keuken, de wc, de badkamer….en natuurlijk het kamertje van Berre!

Terug op school mochten we zelf ook aan de slag. Met onze werkpakken en onze helm op werden we echte ‘Bob de bouwers’. We klusten aan de werkbank, maakten cement, metselden muurtjes, schilderden muren , werkten met machines en grijpers.

Bij het spel met het poppenhuisje oefenden we heel speels de benamingen van de verschillende kamers in huis.

We bouwden torens en een ‘hondenhok’ met de bouwblokken en leerden het liedje ‘ik bouw tot aan de top’ – maar oeioei, plots viel de toren om!

Het verhaaltje van ‘klein mannetje heeft geen huis’ , van Max Velthuys heeft de kleuters erg aangesproken. De regen maakte zijn huisje helemaal plat en hij ging op zoek naar een nieuw huis, dat was nog niet zo simpel!

Tot slot maakten we nog een ‘Bob  – de bouwerhelm’ van papier  – maché . Daar moesten we heel veel kranten voor scheuren , en dan…. Lekker kliederen met onze handjes in de lijm!

We hebben veel plezier gehad en wensen Berre en Alexander veel geluk in hun nieuwe huis!

Juf Ann

Thema Zand

Toen we vorige maandag de klas binnenstapten, hoorden we dat Jules verdriet had. Hij wou van een zandtaartje proeven, maar toen hij erin beet, zakte het helemaal in elkaar…

We lieten Jules zijn mondje spoelen en bekeken het zandtaartje – het was gemaakt van droog zand !

In droog zand kan je fijn spelen – je kan het gieten door trechters, molentjes en zeefjes, je kan er dingen in verstoppen en zoeken,  het is leuk om in te woelen… maar om zandtaartjes te bakken heb je modder nodig! We vulden de gietertjes en druppelden water op het droge zand – even mengen … en de koekenbak kon beginnen… We leerden er ook een versje bij :  

Weinig water

Heel veel zand

Klieder, klodder

’t is plezant

Ik maak een mooie taart voor jou

Ze is zo lekker

Proef maar gauw! 

(Kris Kuypers)

De juf vertelde al tekenend op het bord het verhaal van Jojo en Mima , die zandkastelen bouwden op het strand, maar toen kwam er een grote wolk en de regen spoelde alles weg….. Dit verhaal hebben we uitgebeeld op muziek en we ‘schrijbelden’ op deze  muziek,  in lijm vermengd met zand. Daar maakten we een afdruk van.  Dat was lekker kliederen en klodderen ! Meteen een mooie gelegenheid om zelf onze handjes te leren wassen.

We experimenteerden met verschillende soorten zand , en strooiden er prachtige zandtapijtjes van… Wij zijn al echte kunstenaars! Kunstenaars en acrobaten – want kijk eens wat een  kunstjes wij uitvoeren met een emmertje!

In het verhaaltje van ‘Het zandkasteel van Jules’, maakten Jules en zus een prachtig kasteel.

Buiten in de grote zandbak , probeerden we er ook zo één te bouwen, met twee torens, een hoge en een lage en een gracht eromheen . We versierden het kasteel met veertjes, eikels , schelpjes en zelfgemaakte vlaggetjes. Jules en zus groeven ook een tunnel – dat wilden wij ook leren! Om een tunnel te maken moeten  we laag genoeg beginnen en voorzichtig graven, anders stort het kasteel in! De tunnel is pas klaar als we in het midden elkaars handje kunnen voelen… kriebel, kriebel… LEUK! En er kon ook een kleine auto door!

Soms was er wel eens ruzie bij de zandbak – ‘tofke’, onze klaspop uit de godsdiensthoek besprak met ons de ruzietjes en onze gevoelens daarbij  – we leerden dat we het beter vragen als we een speeltje willen, in plaats van het af te pakken en ‘dank je’ te zeggen.

Omdat zandkastelen zo gemakkelijk instorten, maakten we er ook uit natuurklei – dat voelt plakkerig en koud en ruikt naar zand –het is ‘harder’ dan modder want je moet nogal duwen en wringen met je vinger om daar een tunnel in te maken! Maar we kunnen er nog vaak naar kijken en terugdenken aan dit superleuke thema!

Op donderdag bakten we zandkoekjes, niet van modder, maar van deeg. Daar mocht Jules wel echt in bijten ! Mmmm!

Kijk snel naar de foto’s!

 

De eerste kiekjes in de klas